Så har det hänt igen

I Dagens Nyheter kan vi läsa en debattartikel av Thomas Anderberg. Författaren är  ytterligare en som glatt sprider myten om att suicid inte går att bygga bort. För kan man inte ta sitt liv på en plats åker man bara någon annanstans, menar författaren.

Suck…

Hade Thomas Anderberg läst min bok kunde han ha besparat sig fadäsen att till synes intellektuellt och klokt omyndigförklara något som helt säkerligen kommer att rädda många människors liv.

Istället hjälper han till att sprida gamla sega myter som under decenier bidragit till att självmorden fortgår på en alldeles på tok för hög nivå.

Läs min bok Thomas Anderberg så kanske vi kan få läsa något insiktsfullt av dig nästa gång.

7 reaktioner till “Så har det hänt igen

  1. Jag kan bara hålla med Alfred! Det är ju faktiskt så att har man hindrats att hoppa ifrån en bro där skyddsräcket stoppar en så går man ju inte till en annan och hoppar för den sträckan man har att gå till en annan bro kan vara skillnad på liv och död. Innan dess har man kanske tid att ångra sig! Man vet ju att t o m det att man gjort det svårare att ta en massa tabl pga utformningen av förpackningarna d v s att de är förpackade en och en i plastbubblor gör att många hinner ”tänka till” innan de tömt hela förpackningen.
    Trafikolyckor har minskat tack vare ökade insatser med skyddsräcken o dyl genom ökade anslag. Forskningen när det gäller minskningen av död i hjärtinfarkt har minskat tack vare ökade forskningsanslag och snabbare vårdinsatser. Cancer har numera god prognos även de genom att forskning gjorts och en god vård och behandling finns.
    Men när det gäller självmord som ju är ett samhällsproblem som politikerna blundar för så får den forskningen en spottstyver i anslag i jämförelse med de andra nämnda! Vården av självmordsnära är katastrofal! Det finns ingen förebyggande vård därför att psykiatrin skickar hem självmordsnära till en säker död!
    Kommunerna blundar, skolorna tiger för man skall ju inte ”väcka den björn som sover” är vanliga uttalanden när människor som vi i SPES vill hjälpa till med information o kunskap till lärare o skolhälsovård!
    Dags att hela samhället vaknar tycker jag och inser att det faktiskt är 1500/år som tar sitt liv! 3 gånger så många försöker ta sitt liv men räddas genom att det finns människor där ute som faktiskt bryr sig!
    Vi som redan drabbats kräver att man skyndar på med både pengar till skyddsåtgärder, forskning och en psykiatrisk vård och behandling värd namnet!

    Karin Johansson, SPES

  2. Ganska snart har väl självmordsbenägna lärt sig att Västerbron inte går att hoppa från och då lär de gå någon annan stans. Insatserna måste in tidigare. Självmord löses inte med stadsplanering.

  3. Jag har läst din artikel, Alfred, och instämmer inte alls i ditt resonemang. Det är inte samhällets uppgift att styra över om jag ska leva eller. Det är är helt upp till mig som individ. Men om man nu vill hålla människor vid liv av någon som helst anledning, så är det ökad livskvalitet för dem man ska satsa på, inte högre broräcken! Mitt liv är över och jag har ingen motivation att leva. Och det har varken du eller samhället rätt att lägga er i. Jag tänker på möjligheten att ta mitt liv varje dag, och att jag inte har gjort det ännu, beror uteslutande på att jag vill vara säker på att lyckas när jag gör det. Broarna i Sthlm är inte tillräckligt höga för att garantera min död vid ett hopp, så jag skulle ändå inte göra det här.

    Dina lösningar hjälper inte den enskilde, bara statens statistik över antalet självmord. Är det ett behjärtansvärt mål, tycker du?

  4. Inge Axelsson, barnläkare juli 21, 2012 — 9:42 f m

    Mycket bra inlägg av Alfred i DN Debatt idag! Bra att Thomas Anderbergs artiklar bemöts. För ca 1 år sedan skrev jag på DN Debatt om att ju mer vapen i en amerikansk delstat, ju fler självmord.

  5. Det finns inget mer beklagligt än då folk publicerar material som går åt helt fel riktning för det bättre

    självmord går att påverka och stoppa totalt om man får chansen

    jag själv och andra som jobbar inom stöd-jouren ”kram” är levande bevis på det + att om man verkligen har styrkan så tar den en
    längre än man tror

    det är inte så att bara för man misslyckas ta sitt liv så fortsätter man tills man lyckas …..det är skitsnack

    hur kan Thomas annars förklara att det är mycket fler som försöker än lyckas ? det talar sitt tydliga språk tycker jag

    detta är lika fel som när folk skriver att Peter Ivarss tog livet av sig fast det bevisat handla om en olycka

    man ska aldrig fara med osanning och dumma uttalanden mediellt

    jag blir rätt förbannad när folk som inte har kunskap om ämnet yttrar sig på fel sätt ….tycker deras korkade uttalanden förstör för oss som kämpar för det goda

    nej jag tror jag ska ta ett snack med den där Tomas

    1. Det är missriktad välvilja att förhindra självmord utan att hjälpa personen ifråga till ett meningsfullt liv.

  6. Borderlinedancer juli 21, 2012 — 8:45 e m

    Tack för en fin artikel i DN.
    Jag ”skulle ha dött” för snart ett år sen men överlevde på grund av ett ingripande från en annan person och är nu på väg. Sen dess har jag funderat mycket på vad som får folk att välja att leva eller dö, men inga svar är enkla.
    Dock vet jag det att ett självmord inte bara påverkar den person som begår det, utan i allra högsta grad folk runt om.

Lämna en kommentar