Kan krockkuddar på tåg rädda liv?

BildAirbags, eller krockkuddar, har räddat åtskilliga liv sedan de infördes i bilar. När gummi och luft dämpar smällen i en krock så minskar skaderisken. Än så länge finns inte krockkuddar på tåg eller på tunnelbanan. Men behovet är stort.

I Sverige dör cirka 60 personer i så kallade järnvägssuicid varje år. Traumat för både lokförare och de efterlevande, som för sin inre bild spelar upp en film om hur personen upplevde sina sista sekunder, är något ingen vill uppleva. När en människa träffas av ett tåg eller tunnelbana i hög hastighet är sannolikheten att personen omkommer stor. Däremot dör inte alla i en sådan kollision. En del överlever, sannolikt med mycket allvarliga skador. Dessutom sker olyckor där folk av misstag hamnar framför tåg, utan uppsåt att ta sitt liv. Men vad skulle hända om alla dessa som hamnar framför ett tåg möts av gummi och luft i en krockkudde istället för metall?

Smash Lab
På Discovery Channels webbsida hittar jag ett klipp ur programmet Smash Lab. I det konstruerar några ingenjörer en stor airbag och monterar den på ett tåg. Därefter låter de tåget åka mot en bil parkerad på spåret. Lokföraren trycker på en knapp innan tåget ska träffa bilen och airbagen vecklas ut. Vid kollisionen far bilen åt olika håll beroende på hur bilens olika delar träffar spåret och marken runtomkring. Det ser onekligen ut som att airbagen dämpar kollisionen, vilket även teamet konstaterar. Men strax hamnar bilen upp och ned. En av deltagarna säger att någon i bilen skulle kunna ha överlevt, men experimentet gick inte så som de hoppats. Ändå väcker det onekligen frågan om metoden bör testas i större skala.

Ungefär fem procent av alla suicid i Sverige är järnvägssuicid. Låt oss anta att det ser likadant ut i resten av världen. Skulle fem procent av den miljon människor som tar sitt liv varje år vara järnvägssuicid innebär det att ungefär 50 000 människor om året dör i järnvägssuicid. På tio år dör i så fall en halv miljon människor. Behovet av att hitta en metod som minskar dödsfallen torde därför vara mycket stor.

Om ett företag skulle lyckas ta fram en fungerande krockkudde för tåg skulle detta företag sannolikt kunna tjäna mycket stora pengar på patentet.

Så varför forskas det inte på krockkuddar på tåg? Jag frågade Inga-Lill Dalstål som är forskningssamordnare på Trafikverket. Hon berättar att det i princip bara är påbörjade projekt som får forskningspengar. Inget av dessa går ut på att forska på krockkuddar. Och framöver ser hon ingen ljusning.

Avskräckande effekt
Men Linus Eriksson, som är driftsområdeschef på trafikverket tycker att idén är intressant. Om allmänheten vet att tågen är utrustade med airbags och att sannolikheten att man ska omkomma vid en tågkollision minskar så kan det i sig ha en avskräckande effekt, tror han.

Och om tjugo av de sextio personer som dör på järnvägsspår i Sverige varje år kunde räddas är det motiverat att satsa 373 miljoner kronor, varje år.

Ändå händer inget.

Om du precis som jag tycker att det här bör undersökas och debatteras, klicka då på den här länken och skriv under med ditt namn. För det krävs att många engagerar sig om politiker och medier ska lyssna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close