Så här kan självmord förebyggas – föreläsning med Alfred Skogberg

Alfred Skogberg i TV4 Nyhetsmorgon. Boka en föreläsning med Alfred genom att mejla till alfred@suicidetalks.se

Jag har sedan 2003 arbetat med att förebygga självmord. Jag har skrivit boken När någon tar sitt liv – tragedierna vi kan förhindra. Jag har gjort ett program för Kalla Fakta, om ungdomar och självmord. Jag har debatterat i Sveriges största tidningar och syns regelbundet i olika medier.

Jag är en av grundarna till den ideella organisationen Suicide Zero och arbetade fram till i våras som organisationens förste generalsekreterare. Jag är också av tidningen Resumé utsedd till en av Sveriges superkomunikatörer

För närvarande skriver jag på min andra bok som ska handla om Europas nedtystade tragedier: självmord i Europa. Jag håller även på att starta upp en internationell journalistisk plattform med stort fokus på rörlig bild och ljud. Den ska rapportera, granska och debattera om hur självmorden kan minska internationellt.

Jag har under flera år föreläst runt om i Sverige. Och det är något jag fortsätter att göra. Många gånger har mina föreläsningar direkt påverkat politiker så att de fattat beslut om att lokala handlingsplaner måste tas fram och implementeras. Att förebygga självmord är ju inte enbart en angelägenhet för regering och riksdag. Ska vi kunna minska tragedierna måste vi arbeta över hela landet och vi måste regelbundet uppdatera våra kunskaper och utvärdera resultatet. Tidigare visste vi inte hur självmord kan förebyggas. I dag vet vi det. Men kunskapen är inte allmänt känd. Om detta och mycket mer berättar jag om i min föreläsning.

Vill du boka mig som föreläsare? Kontakta mig på alfred@suicidetalks.se

Lämna en kommentar

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close